onsdag 2 december 2009

En bro


Efter att tågen kämpat sig upp i bergen kommer de att passera en lång bro, cirka 40 centimeter ovanför anläggningens lägsta punkt.

Bilden visar den blivande bron, men också de övriga spåren som sedan kommer att ligga gömda i bergen. På den lägre nivån handlar det dels om den dubbelspåriga huvudlinjen längst bak (Märklin K-räls), dels om en lägre liggande vändslinga (Märklins gamla M-räls).

Längst fram skymtar åter huvudlinjen, som här löper synlig framför bergen (K-räls, som synes ännu inte slutgiltigt lagda).

Blandningen av de olika rälstyperna beror naturligtvis på att jag hade en massa gammal räls liggande och av ekonomiska skäl väljer att återanvända dem. M-rälsen kommer ingenstans att vara synliga. Jag hade även K-räls sedan tidigare och har även valt att göra en del nyinköp av dem, eftersom jag gärna använder flexräls. Till och med de de nya C-rälsen kommer att finnas representerade. Förhoppningsvis innebär blandningen inte några större tekniska problem. C-rälsen är ju väldigt snygga och dessutom oerhört lättanvända. Ändå tror jag att jag på stationsområdet kommer att använda K-rälsen; även här på grund av att det finns flexräls. En svag krökning av plattformarna är väl vacker?

Men jag befinner mig ännu lite i valet och kvalet eftersom det är så mycket enklare att montera C-rälsen.

1 kommentar:

  1. inget fel att behålla M-rälsen för då slipper du kontakt störningar och den för hatliga hinnan som kommer på C-rälsen. det är mindre kul att hålla den borta. har själv ett M-räls avsnitt och jag har aldrig behövt göra rent där det liksom sköter sig själv. lycka till för det ser jätte bra ut så långt ju.


    anders hansen

    SvaraRadera