E 94 togs fram som ett kraftfullt godstågslokomotiv att använda i områden med branta stigningar i södra Tyskland och Österrike. Loktypen började levereras 1940 och de sista byggdes 1956. På bilden ovan syns ett exemplar byggt just detta år av Kraus-Maffei i München och AEG. Loket mönstrades ut 1988, men typen fanns kvar i drift längre i Österrike.
Det kallas ibland för den tyska krokodilen med hänvisning till liknande, och äldre, schweiziska krokodillok som blivit kända också för att åtminstone förr vara många modelljärnvägande barns ouppnåeliga dröm.
Loken var en vidareutveckling av Baureihe E 93 som till det yttre mycket liknar E 94. De hade en högsta tillåtna hastighet av 90 km/h. Efter 1968 ändrades beteckningen av DB till 194 som en följd av en allmän standardisering till tresiffriga tal för Baureihen.
Mitt exemplar av loket visar just ett med beteckningen 194, vilket förstås gör det lite för ungt för att egentligen platsa på min anläggning under uppbyggande, som ju är tänkt att skildra DB ungefär tio år tidigare. Men man får inte vara petnoga. Förhoppningsvis kommer loket att kunna tas i trafik så småningom, dock återstår att se vilka avsnitt av min bana som blir elektrifierade...
Mitt lok är i analogt utförande så även detta måste åtgärdas om det ska kunna tas i trafik på den digitala banan. Det är dock ett mindre problem, en liten dekoder ska nog kunna monteras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar