torsdag 4 februari 2010

Inte lätt ta tåget till tågen


Järnvägen fungerar uppenbarligen inte alls nu när det snöar. I dag har dessutom ett tåg på Arlanda Express spårat ur.
Orsak? Troligen ovädret, säger Banverket.

Infrastrukturministern tycker att tågen ska gå även när det snöar, och skyller problemen på Socialdemokraterna, enligt SvD. Fullt så enkelt är det kanske inte, men vad vet jag. Tydligen är det illa också i Finland och Norge, så kanske är det så här det ska vara, kanske är det omöjligt att köra tåg när det snöar mycket?

I går när jag åkte till Gävle för att besöka Järnvägsmuseet blev mitt tåg (222 Linköping-Gävle) tre timmar sent. Jag hade tänkt att stiga på i Vagnhärad, men gav upp redan när det enligt informationstavlan skulle bli bara en och en halv timme försenat. Väl hemma igen visade det sig, enligt SJ:s trafikinformation på nätet, att tåget var inställt i Vagnhärad. Från Södertälje gick det dock (obs! Samma tåg!). Jag antar att det åkte över Katrineholm i stället.

I Stockholm var vi kanske två och en halv timmar sena. Men i stället för att genast lämna Stockholm C och försöka köra in en del av förseningen, blev vi stående där i en halvtimme minst. Denna gång berodde det på lokförarbrist. Det var väl för många lokförare som fastnat ute i stillastående tåg någonstans.

i Gävle var det dock trevligt, även om jag inte hann med så mycket som jag önskat i mina efterforskningar i SJ:s reklamarkiv.

Tåget hem var i tid, vilket tågpersonalen tydligt upplyste om "Som det ser ut nu kommer vi in på Stockholm C exakt på minuten".

Bilden ovan är från Järnvägsmuseet. Där är det också snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar