tisdag 23 februari 2010

Försvaret räddar tågtrafiken?


Nu kallas militären in för att försöka få igång tågtrafiken igen. Den totala kollapsen beskrivs nu som den värsta i de svenska järnvägarnas historia. Samtidigt återinför SJ sin resegaranti efter hård kritik. Anledningen sades först vara att läget lättat något, sedan backade SJ ytterligare och återinförde garantin även retroaktivt. Kanske ett sätt att rädda ett svårt drabbat varumärke?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-svanger-om-restidsgarantin-1.1052217

Soldaterna ska röja i första hand godsbangårdarna. Godstrafiken har också drabbats av enorma problem och situationen betecknas som "samhällskritisk". Orsaken är återigen att det inte finns resurser att röja snön i den så kallat extrema väderlek som nu råder.

När Banverket och SJ häromdagen frågades ut i riksdagen var de nöjda med att tågen trots allt rullat, om än glesare än vanligt. Sedan kom ovädret och systemet havererade fullständigt.

Man frågar sig ånyo hur det kan bli så här. Hur kan det vara så omöjligt att klara lite snö när man kört tåg i 150 år? Och så vidare är frågor som folk muttrar fram i kylan. Svaret från SJ och Banverket är att vädret är exceptionellt, samtidigt som man beklagar eländet och säger att det borde fungera bättre.

En annan fråga av liknande slag är varför tågen går i andra länder men inte här. Men även i andra länder är det problem. I Finland har trafiken också glesats ur, skriver Hufvudstadsbladet. Så vi är kanske inte ovanligt inkompetenta i Sverige.

Ändå understryks det från de ansvariga att vi lägger mindre pengar än andra länder på underhåll och att vi har för lite personal vid järnvägen.

Frågan är vad som kommer att komma ut av detta. På kort sikt växer förstås hatet mot SJ och järnvägen. Samtidigt kanske detta blir en väckarklocka som visar på att det behövs investeringar både i befintliga och nya spår och i tåg.

Men det är kanske överoptimistiskt? Jag vet inte. Man får kanske hålla sig till modelltågen och nostalgin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar