torsdag 18 februari 2010

SJ talar om vädret

I dag frågades SJ:s och Banverkets ledning ut i riksdagen.

Lyssnarna och utfrågarna fick höra om hur svår vintern varit i form av tonvis med is på tågen, is som ramlar ner på växlarna, om älgar som blir påkörda och om allt som Banverket gjort för att förebygga problemen.

Några radikala lösningar som kan ställa allt till rätta presenterades naturligtvis inte – och det hade kanske också varit mycket begärt. En del saker som bör och skall göras nämndes dock. SJ ska köpa fler tåg för att ha i reserv och Banverket måste satsa mer på underhåll och reinvesteringar. Verkstäder för avisning och hjulsvarvning ska byggas.

SJ:s vd Jan Forsberg påpekade att Sverige är näst sämst i Europa på att ta hand om sin befintliga järnväg. Han sa också att Banverket förr i tiden hade mer personal och fordon ute för att röja snö ute på linjerna – alltså inte bara i växlarna.

Medan SJ och Banverket var noga med att framhålla att vintern varit "extrem", menade Tågkompaniets vd att det inte finns några vinterproblem. Det är samma problem året om, det är bara det att de blir tydligare på vintern, menade han.

Förutom att en del tåg inte är byggda för att klara kombinationen av kyla och hög luftfuktighet, tycks det tydligt att en viktig orsak till eländet är att det saknas redundans i systemet. Det bör finnas tåg, spår, verkstäder och personal i reserv. När så inte är fallet brakar systemet ihop också vid mindre störningar.

1 kommentar:

  1. Den gamla vanliga visan :( Man lovar bot och bättring nu när man tagits på bar gärning. Det går inte att mörka det stora fiaskot - det finns där framför alla medborgare. Den som varit med några år vet säkert att årets vinter är förvisso strängare än på länge men är defacto en fullt normal svensk vinter som järnvägen sedan länge borde varit förberedda på.
    Forsberg & Co har inte chans i glödheta helvetet att reda upp det här. Den enda räddningen är att vintern snart tar slut och att politiker och resenärer snart glömmer av eländet ... tills nästa vinter kommer. SJ med flera i samma sits kommer ALDRIG att kunna reda ut detta. Jag vet - har själv sett verksamheten från insidan i närmare 20 års tid.

    SvaraRadera