tisdag 17 november 2009

Senaste nytt från bygget


Ytterligare två arbetsdagar har lagts ned på anläggningsbygget, och nu börjar spåren få sin slutgiltiga position på den bergiga delen av banan.

De upphöjda avsnitten ska ligga dolda i bergen utom på ett ställe, där banan går över en bro. De lägre belägna k-rälsen till vänster i bilden löper dock synliga tills även dessa försvinner in i en tunnel längst ut till höger.

Att sammanfoga flexrälsen visade sig ånyo vara besvärligt och jag inser nu att kurvradien på den stora kurvan närmast kameran ändå inte är större än Märklins största standardradie. Men nu får det bli så här och avsnittet med de lite mjukare kurvorna blir ju snyggt. Emellertid fruktar jag svåra kontaktproblem och en del arbete med lödkolven för att avhjälpa dessa; skarvarna mellan flexrälsen kunde ofta var mera tekniskt fulländade.

Härnäst vidtar fortsättningen på höjdbanan, bland annat där bron ska vara, samt fixering av återstående räls på denna del.

Anläggningen byggs i sektioner. Inte moduler som kan sättas ihop hursomhelst, men sektioner som till nöds ska gå att flytta utan att allt blir fulltständigt förött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar