fredag 12 juli 2013

Lübeck-Marseille del 3



Ruhrområdet

Ruhrområdet är kanske inte det första resmål som kommer i tankarna inför semestern, men för den järnvägsintresserade finns här en hel del intressant att se. Att åka tåg i det tättrafikerade området är spännande i sig. Därtill kommer en del sevärdheter, som tågturisten inte bör missa.

Strax utanför Bochum finns ett mycket finns järnvägsmuseum, inhyst i den gamla lokstationen (Bahnbetriebswerk, BW) Bochum Dahlhausen.

Här finns många fina lok och vagnar, som detta ånglok BR 38, ett preussiskt lok från 1918 som fortfarande används i trafik av museet.

BR 66 hör till de ånglok som nykonstruerades i Västtyskland efter kriget. Det anses allmänt vara en mycket lyckad modell - men dessvärre kom loket för sent. Framtiden tillhörde diesel- och elloken, och BR 66 byggdes bara i två exemplar.



De sista exemplaren av E 94 byggdes också efter kriget, även om modellen är äldre. Just detta lok är från 1942.

Till museets stora fördelar hör att det är en levande miljö. En del av fordonen används fortfarande, och på området finns all den infrastruktur som behövs för att köra och underhålla ångloken: vattenhäst, kolkran, slaggrop, sandtorn etc.

 

I det närbelägna Gelsenkirchen finns en annan sevärdhet: Märklinanläggningen Deutschlandexpress. Anläggningen försöker visa tyska miljöer och landskap från norr till söder, från det platta Nordtyskland till Alperna.

Deutschlandexpress är förstås inte lika imponerande som MiLuWa i Hamburg. Gestaltningen av landskapen är inte alltid så fulländad som man kunde önska, och tyvärr  börjar anläggningen också bli lite sliten. Men den är ändå trevlig och värd ett besök.



Vinberg, borgruin och flod, ett vackert mellantyskt landskap i sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar