torsdag 19 augusti 2010

Växtligheten börjar spira i landskapet. Än så länge är det mest gräs och undervegetation; det bör bli fler buskar och träd. Några kor finner dock redan nu sin föda i grönskan.
När jag i dag åkte bil från tågrummet var det med en ny blick för landskapet; ständigt funderade jag över strö, olika nyanser av grönt och gräsängarnas struktur. Jag färdades i ett verkligt landskap av olika modelltågsprodukter, färger och tekniker allt medan jag hade i tankarna en tågfärd genom min fiktiva verklighet i 1:87. Att studera verkligheten är naturligtvis en förutsättning för att få till ett modellandskap, även om det finns en risk att min anläggning omedvetet blir onödigt svensk. Få vet egentligen hur exempelvis en gran, en äng eller en banvall ser ut. Man känner igen dem och kan namnge dem när man ser dem, men bad du någon rita eller bygga dem utan att först tillåta personen ett aktivt studium skulle det bli helt fel - och detta inte enbart, kanske inte ens primärt på grund av att man inte behärskar tekniken.
Grus/ballast på stationsområdet. Rälsen måste förstås målas, såsom här har skett. Det blir ett digert arbete och dessutom kommer det nu lim och färg på räler och mittpunktkontakterna, vilka än en gång måste rengöras innan det går att köra.










Ännu en konstnär i arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar