tisdag 24 september 2013

Proveldning av E10:an i Katrineholm




Tågbloggen har tidigare berättat om den pågående renoveringen av E 10 1747 i Katrineholm, läs tidigare inlägg här och här.

I dag var det dags för ytterligare ett spännande steg. För första gången på mycket länge eldades det i lokets fyr!

E10:an är oljeeldad - så när väl dieseloljan släppts på räcker det att peta in en brinnande trasa i fyrboxen...



... så brinner det genast fint.




Att elda med olja har sina fördelar. En av dem, som också bidrar till att Stockholms ånglokssällskap gärna vill ha detta lok i trafik, är att det inte bildas några gnistor och att det därmed inte finns någon risk för att loket ska ställa till med gräs- eller skogsbränder, även om det körs vid torr väderlek.

Eldaren får naturligtvis inte heller ett så fysiskt ansträngande arbete. Men psykiskt är det nog så påfrestande, berättade Anders Nyman från SÅS, som har stor erfarenhet som eldare och som ledde påeldningsförsöket i dag. Eldaren måste ständigt vara på tårna och hänga med i vad föraren gör. Minskar denne på pådraget, gäller det att raskt strypa oljetillförseln, förklarade Anders Nyman

För att inte riskera skador i samband med påeldingen i dag  - det blir stora spänningar när ett kallt lok ska eldas på - så tog man det lugnt. Till en början eldades det en kvart, sedan fick loket vila en kvart.
Något tryck i pannan blev det inte under dagens övningar. Men det bildades ånga - och några tecken på läckande tuber fanns inte. Detta är givetvis ett mycket gott tecken.
Helgen den 12-13 oktober ska E10 ånyo få fyr under pannan. Kanske får vi då se manometern stiga, och rentav loket rulla några ångslag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar