torsdag 28 april 2011

Darmstadt-Kranichstein

Ångloket 23 042, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, hör hemma i järnvägsmuseet i Darmstadt-Kranichstein.
Museet håller till i den tidigare lokstationen (Bahnbetriebswerk) i Kranichstein, och här finns en hel del fina saker bese. En BR 01 - Tysklands mest berömda ångsnälltågslok - är ett exempel, men här finns också rariteter som dieselmotorvagnen VT 70 921 (ursprungligen DRG 135)



Endast ett fåtal lokomotiv är i dag i körbart skick, men man arbetar på upprustningar av en del lok. Det kostar mycket att ställa i ordning ett ånglok. Museet förklarar dock att man har som ambition att alltid ha åtminstone ett större ånglok redo för användning. I dag är arbetskoket 23 042. Några tanklok är också i insats.


När det gäller dieselmotorvagnen ovan saknas någon viktig del (jag fattade aldrig riktigt vilken...) och originalritningarna på detta gamla dieselfordon är dessvärre förkomna. Så trots att museet förfogar över egna verkstäder och i många fall kan ta fram sina egna reservdelar, har det inte lyckats i detta fall. Om någon mot förmodan skulle sitta på en ritning till V 135/ V70.9 ombeds denna genast kontakta museet!


Att köra ånglok har alltid varit en krävande uppgift jämfört med senare tiders el- och dieseldrift, och det har knappast blivit enklare med åren. Så förklarar man i Kranichstein att tillgången på bra kol blivit ett problem eftersom det knappast längre bryts någon stenkol i Tyskland. Det kol som nu används kommer från Ryssland.

Också när det gäller vattnet är det allt annat än enkelt. Vattenkvaliteten, som hårdhetsgrad och eventuellt också olika kemiska tillsatser, är av stor betydelse. Oönskade substanser i vattnet riskerar att på sikt förstöra pannan.

På den gamla goda tiden fanns vid vattentagningen på lokstationerna ett anslag, som angav hårdhetsgraden. Tack vare denna kunde lokpersonalen adekvat dosera avhärdningsmedel i tendern. Lokstationerna kunde också ha egna laboratorier och anläggningar som undersökte och förbättrade vattenkvaliteten.

I dag har personalen vid Kranichstein med sig egna testremsor, så att de kan testa vattnen när de behöver fylla på utanför sin egen lokstation.

Några ellok finns förstås också. Här E 16 och 103, som också blivit musealt.
Darmstadt-Kranichstein ligger som namnet antyder i/strax utanför Darmstadt, söder om Frankfurt am Main i Tyskland. Museet är öppet på onsdagar, söndagar och helgdagar. Spårvagnslinje nummer 5 går från Hauptbahnhof i Darmstadt till Kranichstein.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar