söndag 2 november 2014

Stort intresse för MJ

Helgens MJ- och hobbymässa tycks ha dragit en ansenlig publik, åtminstone var det tidvis trångt när jag besökte Stockholmsmässan i Älvsjö nu på söndagen. Ännu en gång bevisas att modelljärnvägar lockar många och att många tycker om att titta på modelltåg.
En för mig ny och trevlig anläggning var Edensky såg i 0-skala (1:45) (bilden ovan). Eftersom den avbildar smalspår 891 mm, och sådan räls inte finns i denna skala, har rälsen byggts för hand, enligt den information som gavs i anslutning till anläggningen. Imponerande.
I en klass för sig på H0-sidan stod även i år Jan Gissbergs moduler, som dock var i det närmaste omöjliga att fotografera eftersom man satt upp plast som skydd. Synd, men kanske nödvändigt för att skydda från klåfingriga åskådare.
Modulerna bjöd annars, liksom den rullande materielen, på stor variation. Ovan ett Green cargo-tåg som ser overkligt grönt ut på denna bild. Nedan en trevlig industrimiljö.
 Även amerikanska tåg trafikerade banorna (ovan) sida vid sida med de svenska (nedan)
På plats var som vanligt ett stort antal handlare. Jag köpte två stadshus från Auhagen, som ska passa till de jag har sedan tidigare. På den nya anläggningen finns relativt mycket plats för stadsmiljöer. Mer om huset i senare inlägg.

Trevligt att se var också att Trafik-Nostalgiska förlaget, som bland annat gett ut min bok om järnvägsreklam, fanns bland utställarna och sålde sina böcker till förmånliga priser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar