lördag 27 november 2010


Det var då det. SJ-tåg i snölandskap.

Om denna vinter blir lika hård som föregående kan SJ komma att ställa in hälften av alla X2000-tåg, enligt Rapport. Hälften av alla tågavgångar från Stockholm kan också ställas in.

Detta framgår tydligen av en vinterplan som Trafikverket tagit fram. Och visst, förmodligen är det bättre att redan på förhand bestämma att tågen inte går än att ställa in dem med kort varsel. Men ändå, förtroendeingivande är det ju inte. Slagord som de nedan - populära i slutet av 1930- och början på 1940-talet, känns kanske inte lika aktuella längre?

fredag 5 november 2010

Märklin på egna ben nästa år?

Märklins konkursförvaltare Pluta satsar på att avsluta konkursen vid årsskiftet, rapporterar tyska medier. Då har det gått knappt två år sedan Märklin gick i konkurs.

Sedan dess har det anrika bolaget, som firade 150 år samtidigt som konkursen, återhämtat sig avsevärt. Enligt vad Pluta meddelat har affärerna gått bra och med ett betryggande överskott. Priset för detta har dock varit stora personalneddragningar.

Andra tyska medier rapporterar dock i en lite mindre positiv anda. Det framhålls att det hela inte är i hamn ännu, även om ingen tycks förneka att företaget är på rätt spår igen. Slutligen är det de närmare 1 400 fordringsägarna, som fortfarande sägs ha fordringar på nästan 100 miljoner Euro, som avgör hur det ska bli.

Pluta har tidigare förklarat att Märklin klarar sig också utan att en ny investerare går in med pengar, vilket från början verkar ha ansetts nödvändigt. Men vem ska då äga bolaget? Det måste ju rimligtvis vara de 1 400 fordringsägarna?

Sammanfattningsvis ser det ändå fortsatt ljust ut och det är väl bara att hoppas att världen inte går in i en ny ekonomisk kollaps, vilket ju inte kan uteslutas. Och att folk handlar ordentligt till jul. Själv önskar jag mig nog i första hand den nya modellen av V 200 (ma 39804) i 50-talsfärger som har annonserats i höstnyheterna men som ännu inte verkar finnas på marknaden.