tag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.comments2018-11-21T15:21:05.637+01:00TågbloggenJohannes Tångeberghttp://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-40129482547820406822016-09-01T14:54:42.804+02:002016-09-01T14:54:42.804+02:00Ja, precis, det finns det faktiskt. Om man kör ana...Ja, precis, det finns det faktiskt. Om man kör analog drift kan det också finnas fördelar med att ta strömmen från luftledningen, eftersom man då kan köra två tåg oberoende av varandra på samma spår - där ett av tågen får ström från rälsen och det andra från luftledningen. Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-45364424797905572452016-08-29T17:31:28.741+02:002016-08-29T17:31:28.741+02:00Finns det modelltåg som får sin ström från ledning...Finns det modelltåg som får sin ström från ledning ovanifrån också? Det är ju än mer verkligt än från spårskenorna, och borde väl gå att få till det också tycker man…eller?<br /><br />Matte.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-28385896571948418472016-08-03T10:31:18.796+02:002016-08-03T10:31:18.796+02:00Hej! Det beror lite på! Den stora fördelen med K-r...Hej! Det beror lite på! Den stora fördelen med K-räls är att det finns flexräls (du kan böja rälsen själv efter behov); den stora fördelen med C-räls är att den är mycket lätt att bygga ihop! Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-73863874499942395032016-07-18T18:16:16.217+02:002016-07-18T18:16:16.217+02:00Hej1
jag funderar på att bygga om min bana som bes...Hej1<br />jag funderar på att bygga om min bana som består av M rälsen, <br />skulle gärna vilja ha tips!<br />vilken är bäst? K eller C ?satanhttps://www.blogger.com/profile/01927555156347224356noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-57064960762325686372016-02-15T17:46:42.118+01:002016-02-15T17:46:42.118+01:00Hej! Hittade din blogg av en ren händelse när jag ...Hej! Hittade din blogg av en ren händelse när jag googlade på "M vs C skena". Har en gammal märklinbana sedan jag var liten (M-skena) och blev fundersam på skillnaden mellan dessa typer. Kul att läsa lite på din blogg!David Naylorhttps://www.blogger.com/profile/11309629073745841837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-27927820555421942472014-12-01T17:23:08.871+01:002014-12-01T17:23:08.871+01:00Känns tryggt. På din bana finns väl inga konstrukt...Känns tryggt. På din bana finns väl inga konstruktionsfel som kan tillåta dylika missöden?Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-22154446564632152652014-07-25T01:21:16.946+02:002014-07-25T01:21:16.946+02:00Så hoppingivande!Så hoppingivande!Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-48465205564394722692013-07-25T15:08:54.863+02:002013-07-25T15:08:54.863+02:00Vandaler!!! Det är ju en krog där på hörnet, så ja...Vandaler!!! Det är ju en krog där på hörnet, så jag antar att gästerna var upprörda över den tidiga stängningen och hämnades... Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-75091910517349458992013-07-24T17:16:17.486+02:002013-07-24T17:16:17.486+02:00Man anar att natten har varit lite stökigare - nån...Man anar att natten har varit lite stökigare - nån har lagt upp stenar invid dörren på hörnet av huset. :)Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-9550761672224894212013-04-01T20:00:30.679+02:002013-04-01T20:00:30.679+02:00Hej!
Tack för kommentarerna. Visst stämmer det att...Hej!<br />Tack för kommentarerna. Visst stämmer det att tågen ofta är för "fina" - jag ska nog smutsa ner dem lite så småningom<br />/JJohannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-34729194419461794282013-04-01T05:59:54.992+02:002013-04-01T05:59:54.992+02:00HELT OTROLIGT !!!. Hur många hundratals(tusentals ...HELT OTROLIGT !!!. Hur många hundratals(tusentals ?) arbetstimmar har jag haft lyxen att betrakta,och se frukterna av,under den senaste kvarten tro ?!.. Jisses !. Betr. autensiteten så finns det väl möjligen en liten,liten detalj att notera.Tåg,vagnar,bilar,traktorer,och vad det nu vara månde,ser ofta ut som om de kom direkt ut ur fabriken.-Dvs nylackerade,glänsande,och utan ngn tillstymmelse till varesig repor,rost,bucklor,el. klotter. -Visst,väldigt estetiskt tilltalande förvisso,men det är i sanning inte så ofta som man verkligen ser sådant i verkligheten dock.När det gäller dilemmat att kopiera vår herres skapelser(träd,vegetation,vattendrag,osv.),så har jag själv sedan tidigare viss erfarenhet hur knepigt det kan vara. Det slog mig dock eft. att ha sett filmen ovan att,när panoramat är byggt i sen-höst-miljö,så blir det med ens mkt mera "lätt att köpa" hur löv o annat är spretigt,osymmetriskt,klumpigt å jävligt !. -Det är ju för fasiken så det ser ut i mitten/slutet på Oktober ju !.I övrigt: Tack för en stunds avkopplande underhållning !(-vem fan behöver nätporr ?!!..) .Jag lär återvända till "tuben" för att se mera av dessa miniatyrpanoramor av vårat vackra fädernesland !(Å x-tra nice då,närsom fokus lagts på "den magiska perioden",1945-65 !..) . /Micke Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-68389249223063520292013-03-26T14:00:21.099+01:002013-03-26T14:00:21.099+01:00Det är sådana järnvägar vi vill ha i Sverige också...Det är sådana järnvägar vi vill ha i Sverige också! Jag tycker vi ställer frågan till http://www.infranord.se/ :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-90769620226934472112013-02-21T20:12:54.789+01:002013-02-21T20:12:54.789+01:00Vad roligt att se vad som händer på stationen. Maj...Vad roligt att se vad som händer på stationen. Maja & MinchulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-74716205422278147002013-01-05T21:45:40.286+01:002013-01-05T21:45:40.286+01:00Jag håller med. Vilket till högre tänkte du på, de...Jag håller med. Vilket till högre tänkte du på, de två ljusgröna eller det mörkgröna omedelbart till höger?Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-8455024717660278462013-01-05T12:52:13.260+01:002013-01-05T12:52:13.260+01:00Jag tycker att träden som har nerhäng blir för sym...Jag tycker att träden som har nerhäng blir för symmetriska. Ser för artificiella ut. Det till höger är bra. Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-6714714911700847242012-10-11T11:48:15.617+02:002012-10-11T11:48:15.617+02:00Läckert! Läckert! Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-44416421155202980012012-09-02T20:06:36.717+02:002012-09-02T20:06:36.717+02:00Tack Fredrik! Kul att du hittade hit och att du up...Tack Fredrik! Kul att du hittade hit och att du uppskattar det!Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-83261189414981322042012-08-31T17:36:08.021+02:002012-08-31T17:36:08.021+02:00Trevliga bilder Johannes. Snyggt byggt, helt enkel...Trevliga bilder Johannes. Snyggt byggt, helt enkelt.Fredrikhttp://www.hernbloms.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-40226147406098270442012-05-14T12:07:38.883+02:002012-05-14T12:07:38.883+02:00Min som, som är snart 3 år, har precis fått ett &q...Min som, som är snart 3 år, har precis fått ett "Märklig my world"-tågset. Ett batteridrivet (4 R6) tyskt snabbtåg som styrs med infraröd fjärrkontroll. Det följde med C-skenor i form a en oval. Tåget kan köra oväntat fort trots batteridriften. Ljud och ljus finns också i tåget. Tåget är inte alls skalenligt, utan byggt för att tåla tuffare tag. Magnetkoppel precis som brio-tåg.<br />Helt klart mycket kul leksak!Carl Lnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-36123722444879793462012-05-06T13:39:51.353+02:002012-05-06T13:39:51.353+02:00Hej!
Jag heter Agnes och håller just nu på att skr...Hej!<br />Jag heter Agnes och håller just nu på att skriva en uppsats om SJs och tågets betydelse för sammanbindningen av Sveriges olika delar och skapandet av en nationell identitet. I uppsatsen använder jag mig av begreppet "hela folkets järnväg". Har du några tips på var jag kan hitta mer information om hur begreppet användes? Är det SJs arkiv i Täby som gäller eller finns det material som är enklare att komma åt någonstans?<br /><br />Mvh Agnes KåregårdAgnes Kåregårdnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-15780171829960384372012-03-22T14:41:59.846+01:002012-03-22T14:41:59.846+01:00Är som att åka en snygg rälsbuss, högt ljud från h...Är som att åka en snygg rälsbuss, högt ljud från hjulen och skakig, bättre komfort i X2000 men den är snygg.<br />Pendlare SundsvallAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-54914769306054852582012-02-19T17:57:38.104+01:002012-02-19T17:57:38.104+01:00Hej Peter!
Ja visst har det hänt mycket! I dag ty...Hej Peter!<br /><br />Ja visst har det hänt mycket! I dag tycker vi att den heldragna linjen i mitten är ful och orealistisk. Även punktkontakterna kan ju störa jämfört med den i det avseendet mer realistiska likströmsrälsen, även om punktkontakterna ju är ganska diskreta!Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-4406825532951275702012-02-18T21:53:27.904+01:002012-02-18T21:53:27.904+01:00Som du antyder finns det ju många olika många sort...Som du antyder finns det ju många olika många sorters räls genom åren. På 50-talet fanns ännu massiv mässingsräls med heldragen strömskena i mitten och denna ersattes sedan av ett icke-massivt järn i skenan vilket man uppfattade som "billigt". Radierna på den tiden var givna - det fanns alltså bara en radie. Utveckling har faktiskt gått framåt!Peter Casparynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-18932249665687358942011-10-03T09:56:44.968+02:002011-10-03T09:56:44.968+02:00Jo det är klart att det kan uppröra när vacker nat...Jo det är klart att det kan uppröra när vacker natur förvandlas till smutsig industri. Men det är framstegets pris och de flesta är ändå väldigt optimistiska inför utvecklingen...Johannes Tångeberghttps://www.blogger.com/profile/06337478348189464299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-662981724312398180.post-66160334329384391842011-10-01T23:34:20.545+02:002011-10-01T23:34:20.545+02:00Spännande! Men är inte befolkningen upprörd över d...Spännande! Men är inte befolkningen upprörd över denna plötsliga förändring i landskapet?Whttps://www.blogger.com/profile/10009648655124964305noreply@blogger.com