Det är inte ofta som modelljärnvägarnas öde avhandlas på riksradions nyheter. Men i dag hände det när ekot och P 1-morgon rapporterade att " i dag avgörs om Märklin nått sin slutstation". En tysk märklinhandlare intervjuades och sa att om Märklin försvinner så riskerar hela branschen att dö ut; lyssnarna gavs intrycket av att det anrika, 150 år gamla företaget nu befinner sig i djupaste kris.
I själva verket är det ju så att Märklin under en längre tid varit på väg ut ur den akuta krisen. I dag skulle det bekräftas att företaget är på rätt spår igen, om uttrycket tillåts.
Det är klart att en viss nervositet ändå gjorde sig gällande i en märklinists känsliga hjärta efter Eko-inslaget. Men strax efter lunch kom i tyskspråkiga medier det väntade beskedet att borgenärerna godkänner konkursförvaltarens plan och skriver ned sina fordringar. Under eftermiddagen kunde även Sveriges radio berätta om den glada nyheten.
Näst intill alla fordringsägare röstade för planen, som innebär att de största borgenärerna, tre banker, får ungefär 45 procent av sin fordringar. De mindre, som Märklinanställda, får nöja sig med blott 10 procent, enligt SWR. Pengarna ska betalas ut omgående.
Att det är möjligt att nu genast betala ut åtminstone den nu överenskomna delen av fordringarna beror på att Märklin sedan en tid åter går med vinst. Den plan som nu har antagits sträcker sig några år framåt i tiden, och inbegriper ökade vinster under denna tid. Det sägs också finnas en plan för hur Märklin ska kunna återerövra barnkamrarna med en strategi för att locka nya människor in i modelljärnvägarnas underbara värld.
Märklin ägs nu av borgenärerna. En försäljning kan dock ändå komma att ske längre fram, när saneringen är helt avslutad, enligt konkursförvaltaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar