Jag har tidigare berättat om planerna på en ombyggnad, så att det som tidigare var tänkt att bli en bro i stället kan bli en mindre station och kanske ett industriområde. För att detta skulle förverkligas, krävdes en sänkning av hela denna del av banan, vilket naturligtvis medför en hel del arbete. Anläggningen måste ånyo delvis tas isär och de klossar som banan vilar på förstås göras om så att de blir lägre. Vidare medför de nya planerna också att landskapet kommer att se lite annorlunda ut, något som i sin tur gör att sektionernas kanter, som ju är en genomskärning av landskapet, blir förändrade.
Men nu är det, efter en heroisk insats i tågrummet i dag, gjort. Som framgår av bilden finns det utrymme för ytterligare något stickspår eller så, och en perrong som kan ta åtminstone kortare tåg.
Omgörningen gör också att stigningen blir betydligt mindre, vilket förstås är bra. Tidigare var den bitvis kring fem procent, vilket är väldigt mycket och riskerar att göra att långa tåg inte orkar upp. Nu är den maximala stigningen två procent.
Spännande! Men är inte befolkningen upprörd över denna plötsliga förändring i landskapet?
SvaraRaderaJo det är klart att det kan uppröra när vacker natur förvandlas till smutsig industri. Men det är framstegets pris och de flesta är ändå väldigt optimistiska inför utvecklingen...
SvaraRadera