SJ:s nya X55-tåg har kunnat ses susa förbi under provkörningar här och där, men i dag var det officiell premiärvisning av det nya tåget, som man av någon anledning valt att kalla för SJ 3000.
Inför ett större mediauppbåd presenterade bland andra vd:n Jan Forsberg SJ 3000 i Hagalund. Forsberg tyckte att det kändes roligt att få prata om annat än vinterproblemen - även om han förstås fick frågor om detta av journalisterna.
SJ 3000/X55 är ett Reginatåg och på det sättet inget nytt för SJ eller Sverige. Man lovar också att det ska klara vinterförhållanden så bra som man någonsin kan begära av ett tåg.
Reginan för kanske tankarna till halvsunkiga regional-/pendeltåg, men här blir det förstås frågan om en betydligt finare inredning som väl kan beskrivas som "ljus och fräsch" eller kanske skandinavisk med sina ljusa träpaneler.
Tågen kommer också att innehålla en bistro och ett avancerat infotainmentsystem som SJ verkar vara mycket stolta över.
Samtidigt som detta nya tåg visades upp berättade SJ också om hur de äldre fordonen rustats. Rc6-loken och de hederliga loktågen får vi njuta av i åtminstone ytterligare 15 år, och för att de ska kunna vara kvar i trafik har vagnar och lok snyggats till med ny färgsättning och inredning.
Även X 2000-flottan har genomgått en teknisk uppgradering och också här väntar en ny interiör.
X 2000 kommer fortfarande att vara SJ:s premiumtåg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. När de nya X55:orna sätts in frigörs en del X2:or som kan förstärka dessa linjer.
X 55 har en topphastighet på 250 km/h, men kommer bara att få köras i max 200. De saknar korglutning, och är därför åtminstone på vissa sträckor långsammare än x 2. Å andra sidan accelererar X55 snabbare än X2, vilket förstås är en fördel i synnerhet på sträckor med många stopp. SJ har beställt sammanlagt 20 av dessa tåg, i dag ska åtta finnas i Sverige. I början av nästa år någon gång ska de sättas in i trafik, vilket är något senare än vad som tidigare annonserats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar