onsdag 3 mars 2010

Bangården i Hallsberg går sönder när den plogas och snöröjningsloken är skrotade

Det är ingen hejd på pinsamheterna i den svenska järnvägstrafiken. Nu visar det sig att en nyligen genomförd och dyr ombyggnad av bangården i Hallsberg gjort att anläggningen inte tål vintern.

Godstrafikens totala sammanbrott till följd av snön har lett till att företag nu ställer sig alltmer tvekande till att använda järnvägen. Den stora speditionsfirman Schenker har tvingats att köra ännu fler lastbilar. Skogsbolaget Stora Enso har haft problem att klara sina transporter, för att nu bara nämna två exempel.

En viktig orsak till problemen är att rangerbangården i Hallsberg, Nordens största, är helt igensnöad och inte har kunnat användas. Nu kommer DN med ny och fullständigt häpnadsväckande information. Det visar sig att den ombyggnad och upprustning som nyligen genomförts i Hallsberg gjort att bangården klarar vintern ännu sämre. Under ombyggnaden byttes bland annat de gamla träsliprarna ut till nya i betong. Men de nya sliprarna knäcks av snöröjningsfordonen. Dessutom går de nya, avancerade bromsklackarna tydligen lätt sönder om spåren röjs på fel sätt. Banverket överväger nu att bygga om bangården ännu en gång.

Det är ju oerhört. Man undrar några saker, typ:

Har ingen tänkt på detta? Hur skulle en ombyggnad i så fall se ut? Man kan väl inte gärna återgå till träsliprar?

Snöröjer de verkligen på rätt sätt? Sliprarna går sönder när man kör med fordon med däck på dem. Finns det inga lok som duger till att röja med i stället?

Banverket har/har haft så kallade Tb- och Tc-lok avsedda för snöröjning. Frågan är var dessa är numera. Jag vet inte, men enligt en till synes trovärdig lista ska endast tre av Tc-loken vara i användbart skick i vinter. Resten av ursprungligen 20 lok är skrotade eller avställda.

Dessa används visserligen i första hand för att röja ute på linjerna, om jag förstått det rätt – men detta har ju också varit ett eftersatt område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar