Tågbloggen har tidigare berättat om den pågående renoveringen av E 10 1747 i Katrineholm, läs tidigare inlägg här och här.
I dag var det dags för ytterligare ett spännande steg. För första gången på mycket länge eldades det i lokets fyr!
E10:an är oljeeldad - så när väl dieseloljan släppts på räcker det att peta in en brinnande trasa i fyrboxen...
... så brinner det genast fint.
Att
elda med olja har sina fördelar. En av dem, som också bidrar till att
Stockholms ånglokssällskap gärna vill ha detta lok i trafik, är att det
inte bildas några gnistor och att det därmed inte finns någon risk för
att loket ska ställa till med gräs- eller skogsbränder, även om det körs
vid torr väderlek.
För att inte riskera skador i samband med påeldingen i dag - det blir stora spänningar när ett kallt lok ska eldas på - så tog man det lugnt. Till en början eldades det en kvart, sedan fick loket vila en kvart.
Något tryck i pannan blev det inte under dagens övningar. Men det bildades ånga - och några tecken på läckande tuber fanns inte. Detta är givetvis ett mycket gott tecken.
Helgen den 12-13 oktober ska E10 ånyo få fyr under pannan. Kanske får vi då se manometern stiga, och rentav loket rulla några ångslag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar