För andra gången arrangerades i år Märklidagarna och den Internationella modelljärnvägsutställningen, IMA, samtidigt i Märklinstaden Göppingen. Och precis som förra gången, för två år sedan, var det ett storartat arrangemang.
Inte nog med att snart sagt alla stora (och en hel del mindre) tillverkare inom den europeiska modelltågsbranschen fanns samlade - här fanns också möjligheten att se ett stort antal ånglok och äldre diesel- och ellok i aktion. Därmed skapas en fantastisk kombination, där besökarna kan gå från förlagorna, tågen i fullskala, till modellerna och tillbaka!
Bland de lok som fanns på plats vid Göppingens station intog kanske det stora snabbtågsloket 01 150 den främsta platsen. Detta legendariska lok deltog i jubliumsfirandena av de tyska järnvägarna såväl 1935 som 1985. 2005 skadades det svårt i en brand, och dess vidare öde var länge ovisst. Nu har det restaurerats och upparbetats (se bilden ovan). Loket presenterades i Göppingen redan 2011, men då var det inte godkänt för trafik och stod kallt och oeldat. Att nu få se det igång var en glädjande och mäktig syn!
Under Märklindagarna trafikerade ångtåg Göppinges station flera gånger dagligen. Detta tåg, draget av ett lok Baureihe 75, gick västerut till Plochingen och tillbaka; andra tåg gick österut över Geislinger Steige.
I mässhallarna visade de över 130 utställarna upp sina produkter, som denna lokstation från Vollmer.
Jag kommer under de följande dagarna att återkomma med mer bilder och nyheter från Märklindagarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar