lördag 16 april 2011
Stationen tar form
Äntligen har arbetena med anläggningen kommit igång igen på allvar efter flytten och den stagnation som rådde dessförinnan.
Än så länge är inte alla sektioner ihopsatta efter nedmonteringen, men stationsområdet börjar ta form. Sektionerna har monterats ihop, perrongerna är under uppförande och jag har ballasterat och målat rälsen.
Att måla rostbrunt på sidan av rälerna och att göra de svarta sliprarna lite brunare bidrar dramatiskt till att förhöja helhetsintrycket. Plattformarna är inte färdiga än, som framgår av bilden, men man kan redan nu ana hur de kommer att ta sig ut.
Perrongerna är från Auhagen. Förutom delen med tak har jag använt mig av deras böjbara plattformskanter eftersom spåren inte är helt raka på stationsområdet. Själva ovansidan av perrongerna har inte fått sin slutliga beläggning - jag har beställt gatsten från Tyskland. Tills vidare får de halvdåligt utskurna kartongbitarna som syns på bilden göra tjänst för att man ändå ska få ett helhetsintryck.
Plattformarna är relativt långa för att vara på en modelljärnväg på den här medelstora enmansnivån; en sex, sju fullånga personvagnar bör de klara.
Härnäst vidtar regnöring och provkörning av rälsen på stationsområdet. En del förbättringar vad gäller strömförsörjningen har gjorts förhoppningsvis ska allt fungera. Den stora utmaningen torde bli att få allt rent efter färg- och limkladdandet.
En ihopsättning av hela anläggningen står naturligtvis också på tur inom kort. I samband med detta ska rälsen liksom nu skett på stationen målas, ballasteras färdigt och provköras. Först därefter tänkte jag gå vidare med landskapsbygget.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar