lördag 5 februari 2011
VT 08.5: Ett Wirtschaftswunder- och triumftåg
Den första dieselmotorvagnen av typ VT 08.5 levererades 1952. Under 50-talet sattes de in som prestigefyllda fjärrtåg på olika sträckor i Västtyskland. En del for också till utlandet, som till exempel Roland som gick mellan Basel och Bremen, och som Märklin nyligen lanserade en modell av.
VT 08.5 var något av ett paradnummer för det unga DB och sägs också ha varit omtyckt av resenärerna. Den tidstypiska, men i mitt tycke fortfarande snygga designen utstrålade något nytt och modernt, i synnerhet jämfört med alla de ånglok som ännu dominerade de tyska järnvägarna vid denna tid. På detta sätt blir VT 08.5 också en symbol för efterkrigsåren och det tyska Wirtschaftswunder.
Ytterligare en symbolisk dimension fick VT 08.5 i samband med det tyska guldet i fotbolls-VM 1954, när det segrande laget åkte hem i triumf från Bern i just en VT 08.5. Vid det tillfället bar mittenvagnen påskriften Fussball-Weltmeister 1954.
På 60-talet byggdes tågen delvis om och degraderades till regional- och lokaltrafik. De sista ombyggda tågen togs ur trafik på 1980-talet.
Märklin har även tidigare haft en modell av VT 08.5, men då med en något äldre förebild än den nu aktuella modellen, som ska föreställa tåget såsom det såg ut i slutet av 1950-talet. Under de första åren hade tågen ett vinghjul i guld påmålat, detta ersattes senare med den klassiska DB-loggan.
Tåget är fyrdelat, med två motorvagnar och två mellanvagnar. Modellen är utrustad med flera ljudfunktioner och med belysning i vagnarna och i förarhytten.
Som vanligt är trycket och målningen snygg, ren och mycket detaljrik.
Trots vagnarnas längd är det möjligt att köra tåget i kurvor med radien 36 cm - en standard som i stort sett alla Märklin-fordon klarar. Det är imponerande, men å andra sidan blir det uppenbart hur snäv och därmed ful denna radie är (se bilden)
Om man ska gnälla kan det möjligen sägas att modellen hade varit näst intill fulländad om Märklin installerat ytterligare en ljudmodul. Tåget hade två motorvagnar, men i modellen finns högtalare endast i den ena änden. Det ger ett lite märkligt intryck. På det hela taget är det dock inget snack om att detta är en lyckad modell.
Med tanke på belysningen och att vagnarna har inredning som syns genom fönstren, vore det trevligt med några passagerare eller åtminstone en lokförare. Fast det går förstås att bygga in själv.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar