söndag 23 november 2014

I dag rapporterar SVT om ett mycket allvarligt tillbud på järnvägen den 4 november, då två tåg ska ha varit nära att frontalkrocka.

Händelsen inträffade alltså redan för en tid sedan och flera andra medier har rapporterat om den före SVT, men det är först nu den blir mer allmänt känd (jag visste inte heller om den).

En sådan här händelse anses ju vara omöjlig, att två tåg inte ska kunna växlas in på samma spår och riskera att krocka är ju en rätt grundläggande säkerhetsåtgärd och ända sedan tågtidernas begynnelse har det skapats sinnrika och - oftast - helt idiotsäkra system som ska omöjliggöra detta.

Men det omöjliga har nu tydligen ändå hänt. Enligt vad jag förstår är den aktuella stationen/ställverket felkonstruerat - och har så varit i typ 25 år!

Det har gjort att tågvägen för Tågkompaniets tåg har lösts upp för tidigt, och tågväg istället automatiskt lagts för det väntande SJ-tåget, vilket innebär att en växel har lagts om för tidigt och Tågkompaniets tåg kört in på SJ-tågets spår. Som tur var hann lokföraren stanna tåget innan någon olycka skedde.

Det är förvisso oerhört anmärkningsvärt att något sådant kan ske. Än märkligare är att det inte skett tidigare, med tanke på att konstruktionsfelet är gammalt. Men uppenbarligen måste ett flertal olyckliga faktorer vara uppfyllda för att det som nu skedde ska kunna ske.

Då känns det tryggare att hålla på med modelljärnväg, där urspårningar och krockar sällan medför personskador. I dag har det sista spåret vid personbangården lagts, ett spår som är avsett för gods och som anlägger det lilla godsmagasinet och en lastramp (spåret till vänster i bilden nedan, med godsvagnar).




Vidare har ytterligare en del justeringar av banan gjorts, så att trafiken nu tros kunna löpa någorlunda säkert och tryggt.


1 kommentar:

  1. Känns tryggt. På din bana finns väl inga konstruktionsfel som kan tillåta dylika missöden?

    SvaraRadera