Förra gången Tågbloggen skrev om loket kördes det för att fira Nyköpingsbanans 100-årsjubileum.
Denna gång utgick man från Katrineholm. På lördagen kördes tåg till Flen och på söndagen till Vingåker.
Här är loket vid lokstallarna i Katrineholm, där det kunde hämta vatten och kol och där det stod mellan körningarna.
Det brinner fint i fyren, ångtrycket är uppe, snart är det dags att köra tåget från avställningsspåret vid lokstallarna till plattformen.
Det närmar sig tid för avgång från Katrineholm C för resa mot Vingåker. Konduktören Bertil Adelind är redo.
Det var i stort sett utsålt på förmiddagsturen till Vingåker. Än en gång visar det sig att intresset för ångtåg är stort.
Resan till Vingåker tog ungefär 20 minuter. Här gjorde loket rundgång innan det var dags att köra tillbaka till Katrineholm.
Lokförare på S1:an var Göran Enqvist. Han arbetar i vanliga fall som lokförare vid SJ. För att få köra ångtåg på Trafikverkets spår krävs att föraren är lokförare till yrket. Dessutom måste föraren naturligtvis kunna köra ånglok. Att lära sig detta fullt ut kräver inte bara utbildning, utan även övning.
- Det här är inget man bara tentar av, man måste umgås med grejerna, säger Göran Enqvist.
Det handlar om ett samspel mellan människa och maskin, men också mellan förare och eldare, konstaterar han vidare.
I dag är det få som orkar eller vill lägga ned det som krävs för att lära sig att köra ånglok, även om det finns en del återväxt tack vare att Järnvägsmuseum i Gävle utbildar förare.
För Göran Enqvist del är den stora uppskattning som han möter från resenärer och övrig allmänhet en viktig drivkraft för att fortsätta. "Människor blir glada, annars hade man nog inte hållit på", konstaterar han. De fullsatta tågen i helgen ger honom rätt. Många uppskattar verkligen det han och övriga SÅS-are gör.
Själv känner jag stor tacksamhet - och glädje - över att eldsjälarna i SÅS och andra föreningar lägger ned det arbete de gör för att hålla denna del av vårt kulturarv levande.
Åter vid lokstallet i Katrineholm var det dags att fylla på kol och vatten En lastbil med kran gjorde att kolningen gick smidigt.
Hur ser det egentligen ut i förarhytten när ett ånglok körs? Den lilla videosnutten nedan kan förhoppningsvis, trots sin bristfälliga kvalitet, förmedla ett intryck av detta. Den är tagen medan loket växlar i Katrineholm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar