Det har gått snart 15 år sedan krigsslutet. Tågtrafiken fungerar sedan länge väl igen. Sedan 1949 heter det statliga järnvägsbolaget Deutsche Bundesbahn, och efter de stora umbärandena de första åren efter 1945 erbjuder man åter snabba, bekväma och säkra förbindelser. En hel del av materielen är från före kriget, men mycket är också nytt: Baureihe 23 är en av de mest lyckade ånglokskonstruktionerna någonsin, men får ändå se sig förbigånget av moderna lok som V 200 och motorvagnen VT 08.5. Bland vagnarna finns det uråldriga från Länderbahntiden, även om några av dem är ombyggda, men också nya 26,4 meter långa snälltågsvagnar.
Men även om medborgaren i den nya, demokratiska förbundsrepubliken kan glädja sig åt allt detta och åt en snabb ekonomisk tillväxt, är spåren av kriget fortfarande påtagliga. Längs denna gata i Radeburg har husen bara delvis byggts upp. Även mittenhuset på bilden har en gång varit fyra våningar högt, men har inte byggs upp till mer än två våningar efter ett förödande bombangrepp på hösten 1944.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar