På Märklindagarna i Göppingen fanns som sagt också några klubbanläggningar och privata anläggningar att beskåda. En sådan anläggning var Karwendelbahn (ovan) som utmärkte sig särskilt genom sitt fina landskap. Här har man byggt en enkelspårig bibana, med mycket fokus på landskapet och relativt lite spår. Sådant är inte sällan populärt bland svenska modelljärnvägare, medan bilden av en "Märklinanläggning" snarare är den av en bana med massor av spår kors och tvärs.
Visst är det så att den klassiska Märklinspårplanen - en oval rundbana full av spår i mitten - inte känns spännande. Men å andra sidan kan det konstateras att även verkligheten i Tyskland ofta bjuder på "spårsallad". Så de tyska Märklinanläggningarna och de svenska mera sparsamma speglar på det sättet också verkligheten.
En annan trevlig Märklinanläggning hade kommit till Göppingen hela vägen från Italien (ovan) Den visade egentligen bara ett avsnitt av en järnvägslinje. Bakom landskapet fanns uppställningsspår.
Den förmodligen minsta anläggningen på hela mässan kom från Storbritannien. Det var en z-bana, som trafikerades av engelska tåg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar